STATUTUL
SINDICATULUI ANGAJATILOR DIN OFICIUL NATIONAL AL REGISTRULUI COMERTULUI (SAONRC)
Cap.I: Dispozitii generale
Art. 1 – Denumire şi sediu
(1) Denumirea organizaţiei este „Sindicatul Angajaţilor din Oficiul Naţional al Registrului Comerţului”.
În continuare, pentru denumirea organizaţiei, se foloseşte SAONRC care este persoană juridică de sine stătătoare.
(2) SAONRC are sediul în Bucureşti, Bd. Unirii nr.74, bloc J3b, tronson II+III, mezanin, camera M17, sector 3.
Art. 2 SAONRC este o organizaţie liberă, independentă, care reuneşte pe baza liberei adeziuni şi fără nici o îngrădire salariaţii din cadrul instituţiei, fără deosebire de naţionalitate, sex, vârsta, convingeri politice sau religioase.
Art. 3 SAONRC este afiliat la Federatia PUBLISIND.
Cap.II: Scopul constituirii şi obiectivele SAONRC
Art. 4 SAONRC garantează şi apară exercitarea drepturilor sindicale şi libertatea de opinie a tuturor membrilor de sindicat, prevăzute în legislaţia naţională, tratatele şi convenţiile internaţionale la care România este parte, precum şi în contractele colective de muncă.
(1) SAONRC apără drepturile şi interesele legitime ale membrilor de sindicat conform Constituţiei României şi legilor ţării. SAONRC acţionează în numele membrilor, având calitate procesuală activă, conform legii.
(2) Principiile fundamentale de organizare si funcţionare ale SAONRC sunt Democraţia - Egalitatea în drepturi – Solidaritatea - Unitate.
(3) SAONRC este independent faţă de toate organele de stat, faţă de partidele politice şi faţă de oricare alte organizaţii, indiferent de nivelul la care acestea sunt organizate.
(4) Susţinerea, la toate nivelurile, a drepturilor şi intereselor membrilor săi.
(5) Apărarea libertăţii de acţiune şi de opinie a membrilor de sindicat.
(6) Urmărirea asigurării protecţiei profesionale şi sociale pentru membrii SAONRC.
(7) Formularea şi susţinerea de proiecte de acte normative sau modificări ale legislaţiei existente, referitoare la oricare dintre drepturile şi/sau interesele legitime ale membrilor săi.
(8) Organizarea şi susţinerea unor acţiuni cu caracter profesional, economic, social, cultural şi sportiv.
(9) Promovarea şi susţinerea unor acţiuni care urmăresc îmbunătăţirea condiţiilor de muncă.
(10) Demersuri permanente în vederea perfecţionării cadrului normativ specific organizării şi funcţionării activităţii.
(11) Colaborarea cu alte organizaţii sindicale din ţară şi din străinătate.
(12) Promovarea şi îmbunătăţirea activităţii sindicale.
(13) Apară în faţa conducerii instituţiei, a altor autorităţi publice, instanţelor judecătoreşti, a organelor de jurisdicţie, drepturile şi interesele membrilor săi care decurg din legislaţia muncii, a contractelor individuale sau colective de muncă, prin apărători proprii sau aleşi;
(14) Întreprinde orice acţiune prevăzută de lege, formulează acţiune în jurisdicţie în numele membrilor săi. Introduce şi susţine în instanţă acţiunile formulate, numai cu acordul celui în cauza.
Cap. III: Modul de dobandire şi încetare a calitaţii de membru
Art. 5 - Dobândirea calităţii de membru de sindicat
(1) Poate fi membru al SAONRC orice salariat, din Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, care aderă liber consimţit la prezentul statut şi care completează o adeziune în acest sens.
(2) Calitatea de membru SAONRC este dobândită începând cu data exprimării opţiunii de aderare la SAONRC, în modalităţile stabilite prin ROF SAONRC, cu excepţia situaţiilor justificate în care, la propunerea Grupelor Sindicale, Biroul executiv SAONRC decide respingerea adeziunii.
(3) Calitatea de membru de onoare poate fi acordată de organele de conducere ale SAONRC, în semn de distincţie, unor persoane marcante.
(4) Membrii de onoare ai SAONRC pot participa la lucrările Adunării Generale, în calitate de invitaţi.
Art. 6 - Pierderea calităţii de membru de sindicat
(1) Pierderea calităţii de membru atrage pierderea calității de reprezentant ales în organele de conducere ale SAONRC şi se produce ca urmare a:
a) retragerii în baza unei cereri scrise
b) deces
c) prin pensionarea pentru munca depusa şi limită de vârstă ori pentru invaliditate de gradul I sau II
d) prin schimbarea locului de munca
e) aplicarea sancţiunii de excludere din sindicat
(2) Cererea scrisă de retragere, datată şi semnată se prezintă Biroului Executiv SAONRC prin reprezentantul Grupei Sindicale.
(3)Excluderea din sindicat se poate face, la propunerea motivată a preşedintelui sindicatului, pentru motive grave imputabile membrului de sindicat, în special pentru atitudini care prejudiciază SAONRC.
(4)Hotărârea de excludere se ia prin vot secret de către membrii biroului executiv cu majoritate absolută din totalul voturilor şi poate fi contestată în Adunarea Generală a SAONRC, în 30 de zile de la primirea comunicării, aceasta fiind soluţionată prin hotărâre de către Adunarea Generala a membrilor, în conformitate cu cvorumul prevăzut de prezentul statut
(5) Persoanele care au pierdut calitatea de membru al SAONRC nu au niciun drept asupra patrimoniului SAONRC, sunt obligate să-şi achite obligaţiile financiare către SAONRC până la data pierderii calităţii de membru şi nu pot cere restituirea sumelor depuse drept cotizaţie, a sumelor sau a bunurilor donate.
Cap.IV Drepturile şi îndatoririle SAONRC şi ale membrilor de sindicat
Art. 7 - Drepturile SAONRC
Drepturile SAONRC sunt:
(1) De a-şi elabora propriul Statut şi Regulament de organizare şi funcţionare.
(2) De a-şi alege liber reprezentanţii.
(3) De a-şi organiza gestiunea şi activitatea.
(4) De a-şi formula programe proprii de acţiune.
(5) De a beneficia de protecţia legii contra oricăror forme de condiţionare, constrângere sau limitare a exercitării funcţiilor.
(6) De a dobândi, în condiţiile legii, cu titlu gratuit sau oneros, orice fel de bunuri mobile si imobile necesare realizării obiectivelor prevăzute de Statut.
(7) De a constitui, administra sau de a participa la constituirea sau administrarea în interesul membrilor săi şi în condiţiile prevăzute de lege:
a) fonduri proprii pentru susţinerea membrilor SAONRC în caz de acţiuni sindicale, deces, pensie, naştere etc.
(8) De a susţinere membri SAONRC în caz de acţiuni sindicale, deces, naştere, pensie, etc.
(9) De a folosi mijloacele specifice de acţiune în condiţiile prevăzute de lege.
(10) De a fi consultată la elaborarea proiectelor de acte normative care privesc raporturile de munca, contractele/acordurile colective de muncă, protecţia socială, dreptul de asociere, activitatea sindicală şi alte aspecte de interes.
(11) De a apăra în faţa organelor de jurisdicţie şi a altor organe de stat drepturile membrilor SAONRC ce decurg din legislaţia specifică, din normele de dreptul muncii şi din contractele colective de muncă.
(12) De a primi toate informaţiile necesare pentru negocierea contractelor colective de munca .
(13) De a primi informaţiile necesare privind constituirea şi utilizarea fondurilor destinate protecţiei muncii, precum și sănătății și securității în muncă la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului.
(14) De a stabili prin reglementări proprii nivelul si modul de remunerare/motivare a reprezentanţilor aleşi în organele de conducere ale SAONRC.
(15) De a se afilia la organizaţii/asociaţii pe plan internaţional.
Art. 8 - Îndatoririle SAONRC
Îndatoririle SAONRC sunt:
(1) De a apăra şi promova drepturile şi interesele profesionale, economice, sociale, culturale şi sportive ale membrilor săi de sindicat.
(2) De a negocia şi urmări aplicarea contractelor colective de munca.
(3) De a ţine şi organiza evidenţa strictă a numărului de membri, a încasărilor şi cheltuielilor de orice fel.
(4) De a informa membrii asupra activităţii sindicatului.
(5) De a folosi bunurile mobile şi imobile aparţinând SAONRC doar potrivit intereselor membrilor săi şi de a nu dispune cu privire la împărţirea acestora decât în caz de lichidare a sindicatului si în conformitate cu hotărârea luată în Adunarea Generală.
(6) De a delega, la cererea Grupelor Sindicale, reprezentanţi care să le asiste sau să le reprezinte interesele la negocierile cu reprezentanţii angajatorului – Oficiului Naţional al Registrului Comerţului,
(7) De a informa membrii, în cazul sancţionării acestora.
(8) De a facilita si sprijini întâlniri cu reprezentanţii administraţiei, ministerului de resort, Guvernului, Parlamentului, Preşedinţiei şi altor entităţi, pentru rezolvarea problemelor cu care se confruntă organizaţia şi/sau membrii acesteia.
(9)Organizaţia sindicală are calitate de operator asociat în accepțiunea art. 26 din Regulamentul (UE) 2016/679/27.04.2016 şi are obligaţia de a prelucra datele cu caracter personal, colectate în baza prezentului contract, în concordanţă cu obligaţiile stabilite prin Regulamentul (UE) 2016/679/27.04.2016, având obligația corelativă de informare a persoanelor vizate, astfel cum aceasta este reglementată la art.13 şi14 din regulament.
Art. 9 - Drepturile membrilor SAONRC
Drepturile membrilor SAONRC sunt:
(1)Apărare - membrii de sindicat au dreptul să ceară organelor SAONRC să acţioneze pentru promovarea, apărarea şi reprezentarea drepturilor şi intereselor lor.
(2)Asistenţă - membrii SAONRC au dreptul de a primi la cerere asistenţă juridică şi/sau în probleme economico-financiare.
(3)Exprimare - SAONRC apără liberul exerciţiu al tuturor drepturilor şi libertăţilor individului.
(4)Participare - membrii de sindicat au dreptul de a participa la activitatea sindicală.
(5)Alegere - orice membru de sindicat, fără discriminare, poate alege organele reprezentative conform prevederilor prezentului statut.
(6)Eligibilitate - orice membru de sindicat poate fi ales în organele de conducere ale organizaţiei conform prevederilor prezentului statut, cu condiţia ca în ultimele 12 luni să fi fost membru SAONRC; Biroul Executiv al SAONRC poate decide în privinţa excepţiilor de la criteriul vechimii în organizaţie, în situaţii justificate
(7)Informare - membrii au dreptul sa fie informaţi cu privire la activitatea SAONRC.
(8)Transparenţă - orice membru poate solicita Comisiei de cenzori verificarea activităţii financiare a SAONRC, costurile fiind suportate de solicitant.
(9)Facilităţi - membrii SAONRC au dreptul sa beneficieze de avantajele sau facilităţile negociate de SAONRC, precum şi de alte servicii oferite de sindicat în condiţiile stabilite de organizaţie.
Art. 10 - Îndatoririle membrilor SAONRC
Îndatoririle membrilor SAONRC sunt:
(1) Să cunoască şi să respecte statutul şi ROF-ul SAONRC.
(2) Să achite la timp cotizaţia lunară.
(3) Să respecte disciplina şi ierarhia sindicală şi să acţioneze pentru înfăptuirea rezoluţiilor, hotărârilor şi deciziilor SAONRC.
(4) Să participe la acţiunile hotărâte de SAONRC prin unitate şi solidaritate sindicală în vederea atingerii obiectivelor statutare.
(5) Să se abţină de la orice manifestări potrivnice rezoluţiilor, hotărârilor şi deciziilor SAONRC.
(6) Să militeze şi să acţioneze pentru unitatea sindicală.
(7) Să aibă un comportament conform cu regulile de conduită general acceptate în societate.
(8) Să nu aducă prejudicii intereselor şi imaginii organizaţiei şi să susţină activitatea SAONRC.
Art. 11 – Cotizaţia
(1) Cotizaţia reprezintă contribuţia financiară lunară a fiecărui membru de sindicat.
(2) Cotizaţia este de 30 lei. Cuantumul cotizaţiei poate fi modificat prin hotărârea Adunării Generale a SAONRC.
(3) Cotizaţia se plăteşte începând din luna în care a fost exprimată opţiunea de aderare la SAONRC, prin modalitatile stabilite în ROF SAONRC.
(4) Încasarea cotizaţiei sindicale lunare poate fi efectuată centralizat prin contabilitatea instituţiei, cu acordul membrului de sindicat, fiind transferată în contul organizaţiei sindicale.
(5) În cazul încetării calităţii de membru de sindicat cotizaţiile nu se restituie.
Cap.V: Patrimoniul şi fondurile materiale ale sindicatului
Art. 12 – Patrimoniul
(1) Patrimoniul SAONRC este alcătuit din bunuri mobile, bunuri imobile şi mijloace băneşti , titluri de valoare, provenite din donaţii, legate, subvenţii, sponsorizări şi alte fonduri primite de la persoane fizice sau juridice din ţară sau străinătate, conform legii şi alte surse
Sursele patrimoniului sunt:
a) Cotizaţia individuală a membrilor sindicali.
b) Redirecționarea procentului de 3,5% din impozitul pe venit de către membrii de sindicat, în cazul în care membrii aleg să-l acorde sindicatului.
c) Venituri realizate din activităţile proprii.
d) Dobânzile şi dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiţiile legii.
e) Donaţii, sponsorizări şi alte surse.
(2) Patrimoniul iniţial al sindicatului este în valoare de 100 lei (RON).
(3) Patrimoniul SAONRC este indivizibil si netransmisibil.
(4)SAONRC poate dobândi, în condiţiile legii, cu titlu oneros sau cu titlu gratuit, orice fel de bunuri necesare realizării scopului pentru care este înfiinţat.
Art.13 Fondurile materiale ale SAONRC
(1) Fondurile materiale ale sindicatului vor putea fi folosite pentru:
- constituirea unei case de ajutor proprii;
- finanţarea activităţilor organizatorice;
- constituirea unor fonduri proprii pentru sprijinirea materială a membrilor săi;
- amenajarea si dotarea unor aşezăminte cultural-sportive sau de recreere, etc.
(2) SAONRC are buget anual de venituri şi cheltuieli proprii din care se pot deconta:
– diurnă de 100 RON/zi, cheltuielile de transport (bilet CFR, bonuri combustibil) şi cazare pentru persoanele care merg în delegaţie;
– diurnă de 30 lei/zi, cheltuielile de transport (bilet CFR, bonuri combustibil) şi cazare pentru persoanele care participă la mitinguri sau manifestări;
-fond de grevă pentru fiecare membru de sindicat participant la această acţiune;
– ajutoare sociale pentru naştere, deces şi pensie;
-de asemenea, în limita fondurilor, SAONRC va putea achiziţiona servicii de telefonie mobilă (inclusiv aparate telefonice).
(3) Fondurile se mai pot utiliza şi pentru:
a) Finanţarea de acţiuni organizatorice, folosirea mijloacelor mass-media (inclusiv servicii de internet), procurarea de obiecte inventar necesare bunei desfăşurări a activităţii sindicatului;
b) Finanţarea de activităţi sociale, cultural-sportive şi artistice, cât şi pentru plata taxelor şi impozitelor;
c) Acordarea de ajutoare sociale şi cadouri membrilor de sindicat cu ocazia zilelor festive;
d) Activităţi turistice, administrative, educative, studii, cheltuieli de protocol;
e) Relaţii intersindicale interne şi externe şi cota parte afiliere;
f) Finanţarea altor acţiuni sau servicii de interes pentru mişcarea sindicală.
(4) Dreptul la semnătură pentru activitatea financiară îl are Preşedintele şi poate fi delegat unui membru al Biroului Executiv numit prin Hotărâre a Adunării Generale, în situaţia în care se impune acest lucru.
Art. 14 La nivelul sindicatului este constituit un fond de greva a cărei valoare este stabilită de către Adunarea Generala, cu majoritate simpla, respectiv 50% plus un vot.
Cap.VI: Structura organizatorică şi de reprezentare
Art. 15 - Structura organizatorică
Structura organizatorică a SAONRC cuprinde:
a) Adunarea Generală;
b) Biroul Executiv;
c) Comisia de cenzori;
Art. 16 - Organele de conducere
Organele de conducere ale SAONRC sunt:
(1) Adunarea Generală;
(2) Biroul Executiv.
ADUNAREA GENERALĂ
Art. 17 - Adunarea Generală – componenţă
(1) Adunarea Generală este organul suprem de conducere al SAONRC şi este alcătuită din:
a) Adunarea Generală este constituită din membrii de sindicat aflaţi în evidenţa sindicatului, cu cotizaţia achitată la zi. Fiecare membru al sindicatului, cu cotizaţia achitata la zi, are un drept de vot.
b) Membrii Biroului Executiv SAONRC.
c) Reprezentanții Grupelor Sindicale teritoriale.
(2) SAONRC este constituit din structuri teritoriale denumite Grupe Sindicale.
(3) Grupele Sindicale au urmatoarele scopuri:
a) reprezintă sindicatul în limita Statutului si ROF-ului acestuia, în relaţia cu tertii pe plan local;
b) asigură circulaţia informaţiei între organele de conducere şi membrii de sindicat;
c) îndeplinesc rezoluţiile, hotărârile si deciziile organelor de conducere ale SAONRC;
d) coordonează activitatea pentru rezolvarea problemelor locale.
(4) Având în vedere că oficiile registrului comerţului de pe lângă tribunal funcţionează în municipiul Bucureşti şi în fiecare judeţ de pe teritoriul României, la nivelul fiecărui oficiu este constituită câte o grupă sindicală formată din minim 3 membri de sindicat angajaţi în cadrul oficiului teritorial respectiv.
(5) O grupă sindicală este constituită în aceleaşi condiţii şi la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului - structura centrală.
(6) Nu se va putea constitui mai mult de o grupa sindicala la nivelul fiecarui oficiu al registrului comertului teritorial.
(5)Reprezentarea grupelor sindicale se va realiza de către un REPREZENTANT SINDICAL ales dintre membrii grupei respective, cu majoritate simplă, respectiv 50% plus unu din voturile exprimate. Votul este considerat valabil exprimat dacă la şedinţa în care este ales reprezentantul sindical sunt prezenţi cel puţin 2/3 din membrii grupei.
(7) Reprezentantul sindical este ales pentru un mandat de 4 ani şi are puteri depline de reprezentare a membrilor grupei pe care o reprezinta în cadrul şedinţelor adunării generale, conform aprobării acestora/mandatului de reprezentare al acestora.
(8) Votul Reprezentantului Sindical în Adunarea Generală este supus aprobării prealabile a membrilor Grupei Sindicale, şi este proporţional cu numărul de membri ai grupei sindicale pe care o reprezintă, raportat la numărul total de membri cotizanţi înscrişi în sindicat la data ţinerii adunării generale.
(9) Reprezentantul sindical este reeligibil şi poate exercita, concomitent, şi mandatul de membru al Biroului executiv.
(10) Reprezentanţii sindicali îndeplinesc următoarele atribuţii:
a) duc la îndeplinire, la nivelul grupei sindicale teritoriale, hotărârile adoptate de Adunarea generală şi Biroul executiv;
b) informează membrii de sindicat cu privire la acţiunile specifice organizate de Sindicatul angajaţilor din O.N.R.C. sau de către organizaţiile la care acesta este afiliat şi asigură, la nivel teritorial, participarea acestora la acţiunile respective;
c) asistă, la cerere, salariaţii supuşi procedurii cercetării disciplinare prealabile. Cererea de asistare se efectueaza cu minim 3 zile inainte de data convocarii comunicate de comisia de cercetare disciplinara și se inainteaza spre înregistrare Sindicatului;
d) reprezintă salariaţii în cadrul Comitetelor de securitate şi sănătate în muncă;
e) preiau şi înaintează Biroului executiv propunerile formulate de către salariaţii din cadrul grupei sindicale teritoriale cu privire la Contractul colectiv de muncă şi ordinea de zi a Adunării generale;
f) preiau şi înaintează Biroului executiv cererile de adeziune formulate de salariaţii care doresc să devină membrii de sindicat;
g)convoacă membrii Grupei Sindicale teritoriale, înainte de Adunarea Generală, pentru a le aduce la cunoştinţă ordinea de zi anunţată şi pentru aprobarea de către aceştia a mandatului referitor la modul în care reprezentantul sindical va vota în cadrul Adunării generale.
h) îndeplinesc orice alte atribuţii care le revin potrivit legislaţiei muncii, Regulamentului intern, Contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate, altor reglementări în vigoare.
(11) În caz de vacantare a unei pozitii de reprezentant sindical, membrii grupei sindicale vor alege un nou reprezentant sindical, care va avea un mandat limitat la restul de mandat rămas neexercitat de către reprezentantul sindical care a vacantat pozitia.
(12) O dată la 4 ani, fiecare Grupa Sindicala a SAONRC în care funcţionează membri de sindicat îşi va desemna un reprezentant de grupă local, pentru a participa la adunarea generală, cu drept de vot.
Ordinea de zi va fi comunicată cu cel puţin 5 zile înaintea datei stabilită pentru adunarea generală, urmând ca reprezentantul Grupei Sindicale locale să o aducă la cunoștință, spre informare şi consultare, membrilor din cadrul Grupei Sindicale și acordarea împuterniciri - mandatului pentru a vota in Adunarea Generală.
(13) În cazul declanşării grevei, comunicarea ordinii de zi nu trebuie să respecte dispoziţiile anterioare privind termenele.
(14) Procedura de desfășurare a adunărilor Grupelor Sindicale locale va fi stabilită și comunicată, o dată cu ordinea de zi, de către Biroul Executiv al sindicatului.
Art. 18 – Întrunirea, Convocarea și Ședințele Adunării Generale
(1) Întrunire – Adunarea Generală se întruneşte o dată pe an în şedinţe ordinare şi ori de câte ori este necesar în şedinţe extraordinare.
(2) Convocare – Adunarea Generală Ordinară poate fi convocată la cererea Preşedintelui, Biroului executiv sau la cererea scrisă a 1/2 din membrii sindicatului, iar Adunarea Generală Extraordinară poate fi convocată la cererea Preşedintelui, Biroului Executiv sau la cererea scrisă a 2/3 din membrii sindicatului.
Convocarea adunărilor va fi anunţată tuturor membrilor de sindicat prin trimiterea adresei de convocare prin email, precum şi prin orice alt mijloc electronic de transmitere a mesajului și va cuprinde locul şi data desfăşurării, precum şi ordinea de zi.
(3) Ședințe – Şedinţele ordinare sunt statutar întrunite în prezenţa majorităţii absolute din numărul membrilor din care este alcătuită, iar cele extraordinare în prezența a 2/3 din numărul membrilor din care este alcătuită. Hotărârile se adoptă cu o majoritate simplă din numărul membrilor prezenţi. La stabilirea cvorumului se iau în calcul și persoanele prezente on line, în sistem videoconferință sau orice aplicaţie care permite comunicarea on-line.
(4) În cazul în care nu se întruneşte cvorumul prevăzut la alin. (2) și (3), în termen de cel mult 30 de zile, Biroul Executiv convoacă o nouă Adunare Generală, care este statutară indiferent de cvorumul membrilor din care este alcătuită, luând hotărâri cu majoritatea simplă a voturilor exprimate.
(5) Votul se poate exprima în mod direct sau prin corespondenţă electronic, caz în care acesta se va transmite până la data şi ora la care se închide şedinţa.
(6) Votul exprimat prin corespondenţă electronic se poate exercita şi prin utilizarea platformelor şi/sau mijloacelor electronice video (ex.ZOOM).
(7) Lucrările Adunării Generale sunt organizate şi conduse de Biroul Executiv.
După constatarea îndeplinirii cerinţelor legale şi a prevederilor statutului pentru desfăşurarea Adunării generale, preşedintele de şedinţă prezintă ordinea de zi care va fi supusă la vot, pe puncte, urmând a fi adoptată cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.
(8) Ordinea de zi poate fi suplimentată, urmând a fi supusă la vot în vederea adoptării, cu votul majorităţii simple a membrilor prezenţi.
(9) Punctele de vedere asupra problemelor aflate pe ordinea de zi, dezbaterile şi hotărârile adoptate se consemnează într-un proces-verbal, semnat de preşedinte şi secretar.
Art. 19 – Atribuţiile Adunării Generale
Adunarea generală are următoarele atribuţii principale:
a) Adoptă ordinea de zi a lucrărilor Adunării Generale;
b)Analizează activitatea desfăşurată de organele de conducere ale sindicatului;
c) Analizează şi hotărăşte asupra principalelor probleme ale sindicatului;
c) Stabileşte strategia, programul şi obiectivele imediate şi de perspectivă ale sindicatului;
d) Aprobă afilierea la organizaţii/asociaţii pe plan naţional sau internaţional a sindicatului;
e) Adoptă/Aprobă Statutul şi modificările Statutului, cu exceptia prevederilor legate de sediul sindicatului, care sunt de competenţa Biroului Executiv;
f) Alege/revocă prin vot secret - Preşedintele, Biroul Executiv şi Comisia de Cenzori;
g) Aprobă mandatul membrilor Biroului Executiv şi Comisiei de Cenzori
h) Analizează şi aprobă bugetul de venituri şi cheltuieli anual al sindicatului;
i) Analizeaza şi aproba Raportul Comisiei de Cenzori;
j) Stabileste valoarea fondului de grevă şi stabileşte cuantumul cotizaţiei lunare;
k) Hotărăşte asupra contestaţiilor formulate împotriva deciziilor privind măsurile de sancţionare aplicate membrilor sindicatului;
l) Hotărăşte asupra cererilor privind revocarea Preşedintelui, a membrilor Biroului Executiv şi a Comisiei de Cenzori;
m) Soluţionează contestaţiile formulate împotriva soluţiei de respingere a cererii privind obţinerea calităţii de membru de sindicat.
Art. 20 – Adoptarea hotărârilor Adunării Generale
(1)Hotărârile Adunării Generale se iau pe baza votului majorității simple a membrilor prezenți exprimate prin delegaţii prezenţi.
(2) Delegaţii Grupelor Sindicale care nu pot participa la Adunarea Generală, indiferent de motivul neparticipării, vor comunica în scris președintelui votul pe care înțeleg să îl exercite în cadrul adunării generale sau vor împuternici în scris un alt Delegat de Grupă Sindicală cu drept de vot în cadrul Adunării Generale, pentru a vota în numele său, situație în care va preciza și votul pe care acesta are dreptul să-l exercite.
(3) Alegerile se fac prin vot secret pentru fiecare dintre următoarele funcţii din Biroul Executiv: preşedinte, vicepreşedinţi, secretar și pentru comisia de cenzori (președinte și 2 membrii).
(4) Pentru fiecare funcţie este declarat câştigător candidatul pentru care a votat cel puţin majoritatea simplă din numărul delegaţilor, conform prevederilor statutare precizate în acest sens.
(5) Pentru funcţiile rămase neocupate se va organiza un nou tur de scrutin, în condiţiile precizate la alineatul precedent.
(6) Daca nici unul dintre candidaţi nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la alin. (4), se organizează turul doi, cu primii doi candidaţi care au obţinut cele mai multe voturi; este declarat câştigător candidatul care a obţinut majoritatea simplă din voturile valabil exprimate.
(7) La lucrările Adunării Generale a sindicatului pot fi invitaţi să participe şi reprezentanţii angajatorului, precum şi ai altor organizaţii, conform intereselor membrilor de sindicat.
Art. 21 – Alegeri
(1) Alegerile sindicale se desfăşoară o dată la 4 ani pentru toate nivelurile de conducere și control ale sindicatului, prin vot secret exercitat de membrii de sindicat cu cotizaţia la zi, în conformitate cu prevederile referitoare la cvorum stabilite prin prezentul statut.
(2) Pe perioada alegerilor pentru organele de conducere și control ale sindicatului, lucrările sunt conduse de un comitet de format din 3 membri aleşi de adunare, numit "Comitet pentru organizarea alegerilor". Comitetul pentru organizarea alegerilor completează şi semnează un proces-verbal cu rezultatul alegerilor după care îşi încetează activitatea.
BIROUL EXECUTIV
Art. 22 - Biroul Executiv
(1) Între şedinţele Adunării Generale ale sindicatului, conducerea SAONRC este asigurată de un Birou Executiv ales prin vot secret de Adunarea Generală pentru un mandat de 4 ani.
În cazul în care, pe parcursul unui mandat de 4 ani numărul membrilor biroului scade din diferite motive, în prima Adunare Generală Ordinară anuală se organizează alegeri pentru ocuparea posturilor vacante.
Membrii Biroului Executiv al SAONRC aleşi prin vot în organele de conducere la diferite niveluri ale organizaţiei, pot renunţa la această calitate.
Renunţarea se notifică Biroului Executiv.
(2) Biroul Executiv al SAONRC îşi va păstra componenţa iniţială şi este alcătuit din:
– Preşedinte;
– Cinci vicepreşedinţi
– Secretar;
(3) Membrii Biroului executiv vor asigura de drept interimatul funcțiilor, după expirarea mandatului pentru care au fost aleși, până la înscrierea în Registrul special ținut de judecătorie a modificărilor intervenite cu privire la componența acestuia, dar nu mai mult de 1 an de la expirarea mandatului.
Art. 23 – Şedinţele Biroului Executiv
(1) Biroul Executiv se întruneşte de regulă lunar sau ori de câte ori este nevoie.
Prezenţa membrilor biroului la şedinţe este obligatorie, absenţa vreunuia dintre membri urmând a fi motivată în scris.
(2) Președintele convoacă Biroul Executiv, stabilește ordinea de zi, asigură informarea adecvată a membrilor biroului cu privire la punctele aflate pe ordinea de zi și prezidează întrunirea.
Prezenta președintelui este obligatorie la ședințele Biroului Executiv.
(3) Biroul Executiv este, de asemenea, convocat la cererea motivată a cel puțin ½ dintre membrii săi. În acest caz, ordinea de zi este stabilită de către autorii cererii. Președintele este obligat să dea curs unei astfel de cereri.
(4) Convocarea pentru întrunirea Biroului Executiv va fi transmisă membrilor cel puţin cu o zi (1) înaintea întrunirii prin înştiinţări scrise, telefonice sau electronice. Convocarea va cuprinde data, locul unde se va ține ședința și ordinea de zi supusă dezbaterii. În situaţii excepţionale, ordinea de zi poate fi suplimentată şi va fi supusă aprobării membrilor prezenţi care decid, cu majoritate simplă, aprobarea sau respingerea acesteia.
(5) Biroul Executiv este legal constituit în prezenţa a jumătate plus unu din membrii săi.
(6) Biroul Executiv adoptă decizii cu votul majorităţii simple a membrilor săi. În caz de paritate, votul preşedintelui este decisiv.Deciziile biroului se aduc la cunoştinţă membrilor de sindicat prin mijloace electronice, afişare pe pagina de internet proprie sau pe pagina proprie pe reţelele de socializare – în măsura în care sunt create. În situaţii excepţionale, Biroul Executiv adoptă decizii cu votul majorităţii membrilor prezenţi.
(7) Împotriva deciziilor Biroului executiv se poate formula contestaţie în termen de maximum 30 de zile de la aducerea la cunoştinţă.
Contestaţia se soluţionează de către Adunarea Generală într-un termen rezonabil. Hotărârea Adunării Generale este definitivă şi nu este supusă comunicării.
(8) Şedinţele Biroului executiv nu sunt publice.
(9) Cvorumul pentru şedinţele Biroului executiv este de jumătate plus unu dintre membrii săi. În cazul şedinţelor extraordinare, în raport de urgenţa problemelor aflate pe ordinea de zi, dacă nu se poate întruni cvorumul de jumătate plus unu dintre membrii săi, Biroul Executiv poate funcţiona cu cel puţin 3 dintre membrii săi, deciziile adoptate urmând a fi luate cu majoritatea voturilor celor prezenţi.
(10) În caz de vacantare a unui post din cadrul Biroului executiv, Adunarea Generala va alege un nou membru al organului de conducere, care va avea un mandat limitat la restul de mandat rămas neexercitat de către membrul care a vacantat postul. În astfel de cazuri, votul Adunării Generale se va exprima prin corespondenţă electronică.
(11) Punctele de vedere ale membrilor prezenţi asupra problemelor aflate pe ordinea de zi, dezbaterile şi hotărârile Biroului executiv se consemnează într-un proces-verbal, semnat de toţi membrii săi.
Art. 24 – Atribuţiile Biroului executiv
Atribuţiile principale ale Biroului Executiv sunt următoarele:
a) Conduce, între două Adunări Generale, activităţile curente ale sindicatului;
b) Convoacă Adunarea Generală - făcând propuneri pentru ordinea de zi şi pune în executare hotărârile adoptate de Adunarea Generală;
c) Avizează proiectul bugetului de venituri si cheltuieli şi execută bugetul sindicatului;
d) Propune modificări la statut;
e) Aprobă sau respinge cererile de aderare în calitate de membru de sindicat;
f) Exclude membrii de sindicat;
g) Organizează sistemul de întrajutorare al membrilor de sindicat;
h) Asigură rezolvarea în termen a cererilor şi sesizărilor membrilor de sindicat;
i) Propune afilierea sau dezafilierea sindicatului;
j) Armonizează, promovează şi apără interesele Grupelor Sindicale;
k) Coordonează activitatea Grupelor Sindicale.
l)Validează rezultatele alegerilor la nivel de Grupa Sindicala;
m)Asigură încheierea contractelor individuale de muncă, a convenţiilor/acordurilor/ protocoalelor de colaborare;
n) Hotărăşte sancţiuni;
o) Adoptă decizii.
p) Organizează şi conduce Adunările Generale;
q) Elaborează Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al Sindicatului și orice alte regulamente necesare în vederea interpretării sau aplicării dispozițiilor statutare;
r) Îndeplineşte orice alte atribuţii încredinţate de Adunarea Generală a SAONRC.
s) Asigură circulaţia informaţiei în cadrul SAONRC.
ş) Asigură şi răspunde de administrarea Patrimoniului SAONRC.
t) Analizează lunar activitatea financiară a SAONRC.
ţ) Analizează propunerile Preşedintelui SAONRC înaintate pe baza evaluării periodice a activităţii individuale a membrilor Biroului Executiv şi decide in conformitate cu hotărârile Adunări Generale.
w) Stabileşte programul de lucru şi nivelul de reprezentare.
z) Hotărăşte declanşarea grevei de avertisment sau solidaritate şi a oricărei forme de protest.
aa)Stabileşte structura organizatorică a sindicatului
ab)Atribuţiile Biroului Executiv şi ale membrilor săi se vor stabili prin ROF-UL SAONRC.
Art. 25 - Membrii Biroului Executiv – atribuţii
Membrii Biroului Executiv îndeplinesc următoarele atribuţii:
(1)Preşedintele sindicatului - atribuţiile Preşedintelui
Preşedintele are următoarele atribuții principale:
a) Reprezintă şi angajează juridic sindicatul in plan naţional şi internaţional.
b) Reprezintă sindicatul în raport cu alte organe de stat şi orice persoane fizice sau juridice;
c) Reprezintă interesele organizaţiei în cadrul structurilor sindicale la care SAONRC este afiliat;
d) Prezidează şedinţele, conduce activitatea Biroului executiv;
f) Prezidează şedinţele Adunării Generale a sindicatului;
g) Convoacă şedinţele Biroului Executiv şi Adunării Generale;
h) Acordă mandat de reprezentare al sindicatului, oricărui membru al Biroului Executiv, iar în caz de necesitate, oricărui membru de sindicat;
i) Angajează patrimoniul Sindicatului în raporturile cu terţii;
j) Coordonează şi răspunde de activitatea economică şi financiar-contabila a sindicatului;
l) În exercitarea atribuţiilor, Preşedintele emite decizii contrasemnate de secretarul general.
o) Asigură actualizarea lunară a evidenţei membrilor grupelor sindicale.
Art. 26 – Preşedintele interimar al sindicatului
În situaţia în care Preşedintele Sindicatului este detaşat sau numit, temporar, într-o funcţie în cadrul Ministerului Justiţiei sau altei instituţii din sistemul bugetar sau, din orice motiv, nu îşi poate exercita atribuţiile statutare, acesta este de drept suspendat din funcţia pe care o ocupă în cadrul Sindicatului pe întreaga perioadă a detaşării, numirii sau imposibilităţii îndeplinirii atribuţiilor.
Atribuţiile Preşedintelui vor fi preluate automat de către unul dintre cei 5 (cinci) Vicepreşedinţi în funcţie al organizaţiei sindicale, desemnat expres de acesta, care va dobândi de la acea dată calitatea de Preşedinte interimar al Sindicatului.
(2) Vicepreşedinţii
a) Întocmesc propuneri Biroului Executiv pentru eficientizarea activităţii sindicale.
b) Asigură funcţionarea tuturor componentelor structurii organizatorice si urmăreşte respectarea Statutului si ROF-ului sindicatului.
c) Stabilesc împreună cu Preşedintele structura organizatorică a sindicatului.
d) In absenţa preşedintelui sindicatului unul dintre membrii îndeplineşte atribuţiile acestuia.
e) menţine o comunicare permanentă cu grupele sindicale;
f) informează lunar Biroul Executiv cu privire la problemele grupelor sindicale şi demersurile efectuate pentru soluţionarea acestora;
g) coordonează şi administrează activităţile legate de negocierile Contractului colectiv de muncă;
j) elaborează şi coordonează evidenţe, programe şi activităţi privind interpretarea corecta şi aplicarea cadrului legal si a actelor colective (contract);
k) coordonează activităţile privind promovarea intereselor organizaţiei în legislaţia aplicabilă şi de transpunere/respectare a prevederilor legislaţiei interne şi internaţionale în complexul legislativ aplicabil activităţii ONRC.
l) Aprobă prevedrile Bugetului de venituri şi cheltuieli, bilanţului contabil şi execuţia bugetară.
(3) Secretarul general al sindicatului
Secretarul general al sindicatului este ales din rândul reprezentanților de Grupe Sindicale de către membrii Biroului executiv și reprezentanții Grupelor Sindicale, prin votul secret al majorității simple a acestora.
În caz de paritate de voturi, votul președintelui este decisiv.
Secretarul general al sindicatului desfășoară activitate sindicală în sprijinul şi sub coordonarea directă a președintelui sindicatului.
a) urmăreşte permanent respectarea R.O.F. si face propuneri de modificare a acestuia;
b) întocmeşte procesele verbale ale şedinţelor organelor de conducere ale SAONRC şi organizează evidenţa dezbaterilor, respectiv a rezoluţiilor, hotărârilor şi deciziilor adoptate;
c) asigură informarea membrilor cu privire la activitatea organizaţiei;
f) coordonează organizarea acţiunilor de protest;
g) organizează lucrările Adunării Generale şi Biroului Executiv.
Art. 27 – Revocarea membrilor organelor de conducere
Membrii organelor de conducere ai sindicatului pot fi revocaţi din funcţie pentru încălcarea gravă a statutului sindicatului sau neîndeplinirea hotărârilor adoptate de organele de conducere ale sindicatului, de către Adunarea Generală, cu votul secret a jumătate plus unul din membrii sindicatului.
Art. 28 - Mandatul Biroului Executiv
(1) Biroul Executiv adoptă decizii prin vot deschis, cu majoritate simplă din numărul membrilor prezenţi.
(2) Hotărârea de excludere a unui membru de sindicat se ia prin vot secret cu majoritate absolută din totalul voturilor de către Biroul Executiv.
(3) Membrii SAONRC aleşi prin vot în organele de conducere la diferite niveluri ale organizaţiei, pot renunţa la această calitate şi renunţarea se notifică Biroului Executiv.
COMISIA DE CENZORI
Art. 29 – Comisia de cenzori
(1) Comisia de cenzori este organ de control în problemele economico-financiare ale sindicatului şi este formată din trei membri (preşedinte şi doi membrii) şi îşi păstrează componenţa iniţială.
(2) Comisia de cenzori este aleasă prin vot secret, de Adunarea Generală a sindicatului, pe un mandat de 4 ani de zile.
(3) Comisia de cenzori are următoarele atribuţii principale:
· Verifică corectitudinea activităţii financiar-contabile, conform prevederilor legale.
- Urmăreşte şi verifică execuţia bugetară, modul cum sunt folosite fondurile băneşti şi bunurile materiale ale sindicatului;
· Verifică încadrarea în prevederile Bugetului de venituri şi cheltuieli.
- Va urmări modul cum sunt gospodărite bunurile materiale ale organizaţiei şi inventarierea acestora, apărând prin toate mijloacele legale patrimoniul sindicatului;
- Preşedintele comisiei de cenzori are obligaţia de a sesiza lunar sau ori de cate ori este nevoie, organele de conducere, printr-un raport, toate neregulile constatate privind folosirea şi integritatea patrimoniului sindicatului;
- Face propuneri de recuperare a valorilor patrimoniului sindicatului identificând vinovaţii şi dupa caz, anunţă cu acordul Adunării Generale instanţa de judecată;
- Propune soluţii şi/sau sancţiuni în urma neregulilor constatate.
- Verifică bilanţul contabil;
(4)Comisia de cenzori se întruneşte anual sau ori de câte ori este nevoie, la convocarea Biroului Executiv şi prezintă rapoarte.
(5) În caz de vacantare a unui post din cadrul Comisei de revizie şi control, Adunarea Generală va alege un nou membru al organului de control, care va avea un mandat limitat la restul de mandat rămas neexercitat de către membrul care a vacantat postul. În astfel de cazuri, votul Adunării Generale se va exprima prin corespondenţă electronică.
(6)Membrii Comisiei de cenzori vor asigura de drept interimatul funcțiilor, după expirarea mandatului pentru care au fost aleși, până la înscrierea în Registrul special ținut de judecătorie a modificărilor intervenite cu privire la componența acesteia, dar nu mai mult de 1 an de la expirarea mandatului
Cap. VII Reorganizarea şi dizolvarea SAONRC
Art. 30 Reorganizarea şi dizolvarea SAONRC
(1) SAONRC poate fi reorganizat sau dizolvat, în condiţiile legii, la propunerea preşedintelui, prin hotărârea Adunării Generale sindicatului cu majoritate de 2/3 din numărul total al membrilor de sindicat
(2) In cazul dizolvării, patrimoniul urmeaza a fi împarţit prin hotărârea de dizolvare, adoptată de către Adunarea Generală.
(3) Operaţiunile legate de dizolvarea sindicatului sunt efectuate de o comisie speciala, numită de Adunarea Generală. Comisia specială întocmeşte o documentaţie privind distribuirea, transmiterea sau, după caz, lichidarea patrimoniului sindicatului, conform celor stabilite de Adunarea Generală.
(4) In cazul încetării activităţii, fără a se adopta o rezoluţie asupra patrimoniului, oricare dintre membrii săi are dreptul de a se adresa tribunalului conform legii.
(5) Bunurile date în folosinţa SAONRC de către stat vor fi restituite acestuia.
(6) SAONRC nu se poate dizolva prin decizie administrativa.
Cap.VIII Recompense
Art. 31 – Recompense
(1) Pentru activitatea desfăşurată membrii de sindicat pot fi recompensaţi cu:
a) premii în bani sau bunuri;
b) diplome de merit şi distincţii;
c) titluri onorifice.
(2) Procedura de acordare a recompenselor este stabilită în Regulamentul de Organizare şi Funcţionare a Sindicatului.
Cap.IX Sancţiuni
Art. 32 – Sancţiuni
(1) Pentru încălcarea prevederilor Statutului şi ROF-ului, precum şi pentru alte prejudicii sau daune rezultate din compromiterea rezoluţiilor, hotărârilor şi deciziilor sindicatului, membrii de sindicat (inclusiv reprezentanţii aleşi în organe de conducere) pot suporta sancţiuni.
(2) Procedura de sancţionare este stabilită în Regulamentul de Organizare şi Funcţionare
Cap.X Mijloace de protest
Art. 33 SAONRC, în vederea realizării scopului pentru care a fost constituit, are dreptul să foloseasca mijloace de protest specifice, cum ar fi: negocierile, procedurile de soluţionare a litigiilor prin mediere, arbitraj sau conciliere, petiţia, protestul, mitingul, demonstraţia şi greva, şi orice alte forme, în condiţiile prevazute de lege.
Cap.XI Dispozitii finale si tranzitorii
Art. 34 SAONRC are personalitate juridică şi ştampilă proprie, cont în în lei, Buget de Venituri şi Cheltuieli şi însemne proprii şi poate avea insigne, legitimaţii, drapel, etc.
Art. 35 Statutul de înfiinţare al SAONRC a fost aprobat de către membrii fondatori, conform procesului verbal de constituire din data de 15.07.2015 şi actualizat cu toate modificările la zi, conform votului electronic al Şedinţei Adunării Generale din 20.06.2023.
Art. 36 În aceeaşi şedinţă a Adunării Generale din 20.06.2023 s-a aprobat şi Primul Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al SAONRC care conține norme de aplicare a Statutului.
Art. 37 SAONRC îşi poate constitui în structura sa comisii de lucru şi departamente pe domenii de activitate (profesional, economic, cultural etc.).
Art. 38 SAONRC poate avea adresă de e-mail, pagină de internet proprie şi pagină proprie pe reţele de socializare.
Art. 39 Prezentul STATUT se completează cu prevederile legale in vigoare, în aceasta materie.
Art. 40 Prezentul statut a fost redactat în 3 exemplare originale, dintre care, un exemplar pentru arhiva SAONRC şi două exemplare pentru a fi depuse în instanţă.
Împuternicit,
conform procesului – verbal al Adunării Generale al Membrilor Sindicatului din data de 20.06.2023
PREŞEDINTE SAONRC
20.06.2023
Ionela-Monica PIETRIŞ